מהו ניתוח החלפת מפרק ברך? (Total knee replacement)

ניתוח החלפת ברך – רק אצל אורטופד בכיר

מבנה הברכיים והשימושיות שלהם, הם אלה שתורמים לשחיקת סחוס. עד היום לא הצליחה הרפואה להמציא סחוס מחדש, וכאשר אנשים סובלים משחיקת סחוס, כל מה שנותר להם הוא לגשת לביצוע ניתוח החלפת ברך.

הדלקת השכיחה ביותר, שהיא זו שאחראית על שחיקת הסחוסים בברכיים, היא דלקת מפרקים ניוונית בשם אוסטאוארתריטיס. היא מתפתח בעיקר על מפרקים הנושאים משקל כמו הברכיים ומתרחשת בעיקר אצל גברים ונשים מעל גיל 65. היא יכולה להתקיים בברכיים, קרסוליים וירכיים.

קיומה של הדלקת הניוונית גורם לסובלים ממנה, למעט לצאת מהבית, ולצמצם את ההליכה שלהם עד כדי כך, שהם מסתגרים בבתיהם, מתנתקים מהעולם, משום שהם לא מסוגלים להתמודד עם כאבי הברכיים אחרי ירידה ועליה במדרגות, הליכה ועוד.

אנשים שסובלים משחיקת סחוס מלאה ובעקבותיה גם מכאבים עזים בברך, פונים מיד לרופא אורטופד כדי לעבור ניתוח החלפת ברך. ניתוח זה מציל את חייהם תרתי משמע, הם כבר לא מוגבלים בתנועתם. הם יכולים שוב לצאת מביתם, לשמור על קשרים חברתיים ולהתרועע בחברה. הם כבר לא מבודדים ומנותקים, והניתוח מצליח להחזיר להם את שמחת החיים.

הברך כואבת? ייתכן ואתם סובלים משחיקת סחוס

ניתוח החלפת ברך הוא לעתים הפתרון היחידי במצב של שחיקת סחוס. זוהי תופעה אשר מתרחשת במפרק הברך והיא שכיחה מאוד. היא הגורם מספר אחד לכאבי ברכיים.

כמו כל הרקמות בגוף, גם הסחוסים עוברים תהליך של הזדקנות וניוון. תהליך השחיקה של הסחוסים בברך, עלול להיות מלווה בכאבים עזים, זאת משום שהשחיקה חושפת את עצם הירך ועצם השוק זו לזו, והחיכוך ביניהן הוא זה שגורם לכאבים. הן מתחככות זו בזו ומכאן הכאב.

מלבד הכאב העז יש לומר, מדובר גם בהפרעה של תפקוד הברך. הגבלה של טווח התנועה עד כדי חוסר יכולת לזוז, לרדת במדרגות, להלך בכלל.

אנשים רבים הסובלים משחיקת סחוס, מאמצים אורח חיים ישבני, כדי להימנע מכאבים. חלקם לא יוצא בכלל מהבית, מתנתק ומחברה ומוצא את עצמו מטופל בסטרואידים, משככי כאבים, נוגדי דלקות, פיזיותרפיה, תוספי תזונה ועוד אך ללא הועיל. כאשר מדובר בשחיקה משמעותית של הסחוס, אשר חושפת כאמור את העצמות זו לזו, הכאבים כל כך עזים, ההגבלה כל כך משמעותית עד כדי כך שאין מוצא אלא רק ניתוח החלפת ברך.

מדוע הסחוס בברך נשחק?

מפרק הברך נמצא בין שתי עצמות. תפקידו הוא לאפשר את התנועה של הגפיים וכן לשאת את משקל הגוף. המפרקים הם אלה שנושאים בעצם בעומסים ולכן שחיקת סחוס עלולה להתרחש יותר בקרב אנשים בעלי משקל עודף, או אנשים שהעמיסו על הברך שלהם בגלל פעילות ספורטיבית לא מבוקרת. בשל כך אזור הברך מועד לפורענות.

לסחוס יש תפקיד חשוב במפרק. הוא מצפה את העצמות, תורם לתנועה החלקה, בולם זעזועים ומאפשר את הגמישות הנדרשת. פגיעה בסחוס, גורמת לכאבי תופת יש לומר כתוצאה מחיכוך העצמות, מחום ואדמומיות, נפיחות וכאשר המצב מחמיר יש גם כאבים במצב של מנוחה.

אבל גם אם לא עשיתם ספורט בלתי מבוקר או אינכם בעלי משקל עודף ובעצם לא העמסתם על הברך שלכם, טבעו של הסחוס להישחק ואז אולי תזדקקו לפרוצדורה של ניתוח החלפת ברך.

ראו עוד: סוגי משתלים שונים למפרק הברך

את/ה רוצה להיפטר מהכאב? היום זה אפשרי!

במידה ומוצו הטיפולים השמרניים אנו עשויים להמליץ לך לעבור ניתוח להחלפת מפרק הברך (ראה למטה). המטרה בניתוח החלפת מפרק ברך היא החלפת משטחי העצם והסחוס של המפרק הפגוע ברכיבים שעשויים מסגסוגת מתכתית מיוחדת ומפלסטיק עמיד במיוחד. משטחי החיכוך של עצמות הירך והשוק מוחלפים ברכיבים מתכתיים בעלי עמידות גבוהה, שנקראים רכיב עצם הירך ורכיב עצם השוק.

בין רכיב עצם הירך ורכיב עצם השוק  מושתל תותב פלסטיק, המחליף את פעילות הסחוס ומאפשר לעצם הירך והשוק להחליק אחת על השניה. כל החומרים המשמשים בניתוח החלפת מפרק הברך הם חומרים בעלי עמידות גבוהה ומתוכננים לשרוד עשרות שנים. מרכיבים אלה אינרטיים ואינם נדחים על ידי גוף האדם.

לאחר כמעט 50 שנות ניסיון בעולם, ניתוח החלפת מפרק ברך הוא הליך שכיח מאוד ובטוח לטיפול בשינויים ניווניים מתקדמים של מפרק הברך בעזרת אורטופד מומחה. יותר ממיליון ניתוחי החלפות ברך מבוצעות מדי שנה ברחבי העולם.

מדוע ניתוח החלפת מפרק ברך?

היתרונות המרכזיים של ניתוח החלפת מפרק ברך מוצלחת הם:

  1. הפחתה בכאב ברך – לאחר תקופת ההחלמה הראשונית מהניתוח, הכאב עשוי לפחות באופן דרמטי ולאורך עשרות שנים.
  2. שיפור בניידות – יכולת התנועה צפויה להשתפר באופן משמעותי.
  3. שיפור באיכות ההחיים – פעילות היומיום והפעילות החברתית שלך כבר לא יהיו מוגבלים על ידי כאב וניידות מופחתת!

לחצו כאן לפרטים על היערכות לניתוח החלפת מפרק ברך

לחצו כאן על מנת לחזור לדף הראשי